Molestowanie seksualne – aspekty prawne i psychologiczne. Dla organizacji.
Zdrowe miejsce pracy to nie tylko fizyczne bezpieczeństwo, ale także troska o dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo psychologiczne sprzyja kreatywności, innowacyjności i zadowoleniu
z pracy
.
dr Paul Farmer
Molestowanie seksualne w środowisku pracy
Bezpieczeństwo psychologiczne jest jedną z najistotniejszych wartości dla pracowników i całych organizacji. Wpływa na zwiększenie efektywności, swobodne wchodzenie w interakcje z innymi pracownikami, poczucie spokoju i zaangażowania.
Jednym z warunków zapewnienia bezpieczeństwa psychologicznego jest dbałość przez pracodawców o utrzymanie środowiska pracy wolnego od działań negatywnych i przemocy, takich jak molestowanie seksualne.
Molestowanie seksualne jest formą dyskryminacji w miejscu pracy, a więc zachowaniem negatywnym, któremu należy przeciwdziałać. Ciche przyzwolenie na molestowanie seksualne, potęguje to zjawisko. Często pracownicy nie są świadomi, że to, czego doświadczają, nosi znamiona molestowania seksualnego, co wpływa negatywnie nie tylko na osoby doświadczające przemocy seksualnej, ale także całe zespoły pracownicze i w rezultacie całą firmę.
Kodeks pracy nakłada na pracodawców obowiązek przeciwdziałania dyskryminacji, czyli również molestowaniu seksualnemu.
Szkolenie na temat molestowania seksualnego w środowisku pracy jest jedną z form spełnienia tego obowiązku.
Oferujemy Państwu jedyne w Polsce szkolenie, które w sposób kompletny omawia zagadnienie molestowania seksualnego w środowisku pracy i opiera się na wytycznych organizacji zdrowej psychologicznie stworzonych przez New Workplace Institute w Bostonie.
Do kogo skierowane jest szkolenie?
Szkolenie skierowane jest do pracodawców, osób zarządzających, osób zasiadających w wewnętrznych komisjach wyjaśniających, managerów, HR Business Partnerów, pracowników działów HR i działów personalnych oraz osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo psychologiczne pracowników.
Wiedza ze szkolenia jest niezbędna dla firm z sektora prywatnego, publicznego, uczelni wyższych, fundacji – czyli w każdej organizacji.
Każdy uczestnik szkolenia otrzyma
Co zyskujesz?
Jak będziemy pracować?
- Jasne i przejrzyste omówienie przepisów kodeksu pracy.
- Odgrywanie scenek i ćwiczeń zespołowych dotyczących reakcji na molestowanie seksualne.
- Quizy.
- Case study.
- Dyskusje.
Program kursu
Moduł prawny
- Definicja molestowania seksualnego zawarta w kodeksie pracy. Jak rozpoznać molestowanie seksualne? Typy molestowania seksualnego.
- Molestowanie seksualne a inne formy przemocy w pracy, mobbing, molestowanie – porównanie
- Przykłady molestowania seksualnego z orzecznictwa Sądu Najwyższego.
- Obowiązek pracodawcy przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu.
- Na czym polega, zgodnie z przepisami zakaz działań odwetowych
Moduł psychologiczny.
- Kto może być sprawcą, a kto osobą doświadczającą molestowania seksualnego?
- Psychologiczne aspekty molestowania seksualnego.
- Mechanizmy obronne osób doświadczających molestowania seksualnego, czyli co dzieje się z osobą doświadczającą przemocy seksualnej w środowisku pracy
- Sprzeciw na molestowanie seksualne i problemy z asertywną odmową działań naruszających godność.
- Symptomy wskazujące, że pracownik lub pracownica doświadcza molestowania seksualnego.
Moduł organizacyjny: aspekty prawne
- Model organizacji zdrowej psychologicznie w oparciu o badania prowadzone przez New Workplace Institute w Suffolk Law University w Bostonie.
- Wewnętrzna procedura przeciwdziałania molestowaniu seksualnemu.
- Zgłoszenie i rozpatrywanie skargi na molestowanie seksualne/li>
- Działanie komisji wyjaśniającej – właściwe praktyki procedowania.
- Raport komisji.
Moduł organizacyjny: aspekty psychologiczne.
- Jak rozmawiać z osobą doświadczającą molestowania seksualnego? Umiejętność rozmowy w języku potrzeb.
- Pomówienie a doświadczenie przemocy seksualnej.
- Obawy pracowników po zdarzeniu molestowania seksualnego. Mechanizmy psychologiczne działające w zespole. Jak przywrócić bezpieczeństwo psychologiczne.
O mnie - charakterystyka trenera
Dzień dobry, nazywam się dr Karolina Czapska-Małecka i zapraszam Cię serdecznie na kurs „Bądź dla siebie żyrafą”. Jestem pewna, że uczestnictwo w kursie doda Ci skrzydeł i pozwoli Ci obdarzyć siebie empatią.
Jestem psychologiem i prawnikiem, i łączę obie te dziedziny w jedną całość. Wierzę, że to, jak się komunikujemy wpływa na całe nasze życie, w tym też na płaszczyznę zawodową.
Jako psycholog odkryłam Porozumienie bez Przemocy i mówię o tym podejściu, jako potężnym narzędziu zmieniającym świat. NVC towarzyszy mi w mojej codzienności i pomaga mi czynić ją lepszą. Dzięki NVC poznaję siebie. Dlatego chcę podzielić się tą praktyczną wiedzą z Tobą.
Uczę zastosowania komunikacji empatycznej w relacjach z drugim człowiekiem, w tym w relacjach zawodowych, a także - z samym sobą.
Zobacz, co Uczestnicy moich kursów mówią o mnie i prowadzonych przeze mnie warsztatach. Zapraszam Cię do przestrzeni pełnej empatii. Tu nauczysz się być żyrafą dla samego/samej siebie.
Opinie kursantów
Zapraszam do zapisów!
NowośćZapraszam do kontaktu:
- Skontaktuj się z nami, by wybrać dogodny termin szkolenia i otrzymać bezpłatną wycenę.
- Przed umówieniem szkolenia badamy potrzeby szkoleniowe grupy i dostosowujemy do nich program, formę i czas trwania szkolenia.