Orzecznictwo

Jak odróżnić konflikt od mobbingu?

Analiza orzecznictwa sądowego i praktyczne wskazówki rozpoznawania różnic

dr Karolina Czapska-Małecka
24 stycznia 2025
18 min czytania
Dwie osoby w rozmowie symbolizujące różnice między konfliktem a mobbingiem

Nie każde wrogie, czy negatywne zachowanie, którego doświadczamy w pracy, to mobbing.Zdarza się, że będąc stroną konfliktu wydaje nam się, że doświadczamy mobbingu.

Tymczasem, żeby mówić o mobbingu, muszą zostać spełnione liczne przesłanki. Poznajmy je szczegółowo.

Definicja mobbingu z Kodeksu pracy

"Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników."

Kluczowa informacja

Co ważne, wszystkie przesłanki muszą zostać spełnione ŁĄCZNIE. Nie jest łatwo udowodnić mobbing, tym bardziej, że ciężar dowodu spoczywa na pracowniku, a to oznacza, że to właśnie pracownik ma dostarczyć dowodów, które przekonają sąd, że doświadczył on mobbingu.

Wobec tego, czym jest konflikt?

Konflikt to niezgodność, sprzeczność interesów, a samo słowo „conflictus" wywodzące się z łaciny oznacza po prostu zderzenie. Obecnie przyjmuje się, że konflikt jest nieunikniony, jest zjawiskiem powszechnym w relacjach międzyludzkich.

Pozytywna strona konfliktów

Konflikt jednocześnie może doprowadzić do dobrych rezultatów, do prawdziwego odnalezienia potrzeb zwaśnionych stron - o ile będzie prawidłowo pokierowany. Konflikt może być początkiem mobbingu – ale zdecydowanie nie musi.

Jak jednak rozpoznać, czy sytuacja, w której uczestniczymy lub której jesteśmy świadkami jest konfliktem czy nosi już znamiona mobbingu?

I tu właśnie przechodzimy do orzecznictwa, gdzie sądy często odnoszą się do relacji istniejącej między konfliktem a mobbingiem.

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu

Wyrok z 19 lipca 2012 r. sygn. akt III APa 11/12

"Tym co odróżnia konflikt od mobbingu jest traktowanie stron jak „równorzędnych" partnerów, którzy wzajemnie wyrażają swoje racje. Z kolei mobbing jest stosowany przez mobbera wobec bezbronnej ofiary, co wyklucza jednocześnie, aby ofiara mogła być aktywną stroną konfliktu."

Wyrok Sądu Najwyższego

Wyrok z 10 grudnia 2012 r. I PK 147/12

"Nie są mobbingiem w sensie prawnym jednorazowe akty przemocy, wewnętrzne poczucie dyskomfortu w miejscu pracy, niezależne od zachowań zewnętrznych, uzasadniona krytyka przez pracodawcę, konflikty w miejscu pracy, które są otwarte i występuje w nich równorzędność podmiotów - nie ma ofiary, niegrzeczne zachowanie pracodawcy, wykorzystywanie fachowości pracownika, zła organizacja pracy, która powoduje duże natężenie pracy w pewnych okresach, brak zastępcy na stanowisku."

Dalej SN wyjaśnił:

"Sam konflikt między współpracownikami czy przełożonym a podwładnym nie oznacza jeszcze mobbingu. Konieczne są działania, mające cechę uporczywości i długotrwałości, a zatem przejawiane przez pracodawcę lub współpracowników względem ofiary mobbingu z określonym nasileniem, występujące przez dłuższy czas."

Analiza przypadku z orzecznictwa

W przypadku sporu sądowego, sądy analizują również, czy osoba, która twierdzi, że doświadczyła mobbingu w rzeczywistości nie eskalowała konfliktu – jeśli tak było, najprawdopodobniej sąd nie stwierdzi mobbingu.

Przykład z praktyki sądowej

Tak było właśnie w przytoczonym wyroku. Mimo różnic w zajmowanych stanowiskach – powódka była pracownikiem, zaś osoba wobec której postawiono zarzut mobbingu – była jej przełożoną, równość między stronami wynikała z tego, że żadna ze stron nie była w tej sytuacji na pozycji „przegranej", nie była bezbronna. Jak stwierdzili świadkowie tych zdarzeń, było to starcie dwóch silnych osobowości.

Tabela porównawcza: Mobbing vs Konflikt

Mobbing
Konflikt
Wyraźna dominacja jednej ze stron, która nęka drugą.Strony są równe, nawet jeśli nie jest to równość stanowisk. Równość odnosi się do tego, że żadna ze stron nie przyjmuje pozycji „ofiary".
Bezbronność osoby, która jest celem mobbera.Aktywność obu stron konfliktu.
Niezbędną przesłanką mobbingu jest długotrwałość i uporczywość.Brak takich przesłanek w przypadku konfliktu.
Mobbing to przemoc, najczęściej psychiczna, nękanie.Konflikt to brak zgodności co do pewnych kwestii.
Mobbingowi należy przeciwdziałać. Jest to obowiązek pracodawcy, ale w rzeczywistości całej organizacji.Konflikt jest nieunikniony. Należy go jednak rozwiązywać, by stał się konfliktem konstruktywnym. W przeciwnym razie, konflikt destrukcyjny może prowadzić do późniejszego mobbingu.
Mobbing ma zawsze negatywny, destrukcyjny wpływ na osobę, która tego doświadcza, jak i na całą organizację.Konflikt prawidłowo rozwiązany ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizacji.
Należy niezwłocznie zgłosić takie działania osobom, które w organizacji zajmują się sprawami mobbingu.Najlepszym sposobem rozwiązania konfliktu są mediacje.

Praktyczne wnioski

Kiedy to może być mobbing?

  • • Działania trwają długo i są uporczywe
  • • Jedna strona jest wyraźnie dominująca
  • • Ofiara czuje się bezbronna
  • • Celem jest poniżenie lub izolacja
  • • Występuje psychiczna przemoc

Kiedy to jest konflikt?

  • • Obie strony są aktywne w sporze
  • • Nikt nie przyjmuje roli ofiary
  • • Różnica zdań dotyczy konkretnych kwestii
  • • Możliwa jest konstruktywna dyskusja
  • • Można rozwiązać przez mediację

Kluczowe pytania do zadania sobie

Zadaj sobie pytania:

  • • Czy mogę aktywnie uczestniczyć w rozwiązaniu sytuacji?
  • • Czy druga strona jest otwarta na dialog?
  • • Czy działania są skierowane przeciwko mnie jako osobie, czy dotyczą konkretnych kwestii?
  • • Czy sytuacja trwa już długo i ma charakter systematyczny?
  • • Czy czuję się bezsilny wobec tej sytuacji?

Podobał Ci się artykuł?

Podziel się nim z innymi

Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu konfliktów w organizacji?

Oferuję profesjonalne wsparcie w mediacji konfliktów, tworzeniu procedur antymobbingowych oraz szkolenia z zakresu komunikacji interpersonalnej.

Potrzebujesz pomocy w rozpoznawaniu mobbingu?

Oferuję specjalistyczne szkolenia w zakresie rozpoznawania, dokumentowania i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy.

Bezpłatna konsultacja • Szybka odpowiedź • Profesjonalne doradztwo

Podobał Ci się artykuł?

Podziel się nim z innymi

dr Karolina Czapska-Małecka

O autorce artykułu

dr Karolina Czapska-Małecka

Prawniczka, psycholożka i mediatorka specjalizująca się w prawie pracy i psychologicznych aspektach funkcjonowania środowiska zawodowego. Łączy doświadczenie z wiodących warszawskich kancelarii z podejściem naukowym i psychologicznym.

Wykształcenie
Prawo (UW), Psychologia (UW), Suffolk Law University Boston
Działalność naukowa
Adiunkt na Wydziale Zarządzania UW
Specjalizacja
Prawo pracy, mediacje, NVC, przeciwdziałanie mobbingowi
Certyfikaty
Mediatorka w sprawach pracowniczych (PCM)