Komunikacja organizacyjna

Garść informacji o komunikacji

Podstawy skutecznej komunikacji: od cytatu George'a Bernarda Shawa przez modele Lasswella i Schramma po badania Alberta Mehrabiana. Wprowadzenie do fascynującego świata komunikacji.

"Największym problemem komunikacji jest iluzja, że do niej doszło"
— George Bernard Shaw
dr Karolina Czapska-Małecka
26 stycznia 2025
14 min czytania
Garść informacji o komunikacji - podstawy skutecznej komunikacji

💬 Komunikacja - pozornie prosta, w rzeczywistości złożona

George Bernard Shaw stwierdził, że największym problemem komunikacji jest iluzja, że do niej doszło. Niestety jest to prawda, ponieważ samo przekazanie informacji nie jest jeszcze komunikacją.

Komunikacja vs skomunikowanie się

Komunikacja jest codziennym elementem naszego życia. Komunikujemy się na różne sposoby – mówimy, piszemy, przekazujemy sygnały niewerbalne.

Kluczowa różnica

Po co więc zastanawiać się nad komunikacją, skoro jest dla nas niemal jak powietrze?Istnieje różnica między komunikowaniem się a skomunikowaniem się.

Problemy komunikacji:

  • • Nie zawsze wyrażamy się jasno
  • • Bywa, że nie zostajemy wysłuchani
  • • Istnieje wiele barier komunikacyjnych

Konsekwencje:

Brak prawidłowej komunikacji niejednokrotnie prowadzi do konfliktów, zwłaszcza w pracy.

📖 Zapraszam do zapoznania się z artykułem, w którym przedstawiam, czym jest komunikacja i jakie są elementy prawidłowej komunikacji.

Czy wiesz, że...? Naukowo wokół komunikacji

Początki badań nad komunikacją rozpoczęły się w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku, wówczas zrodziła się samodzielna dyscyplina naukowa - nauka o komunikowaniu.

Interdyscyplinarność nauki o komunikacji:

Psychologia

Socjologia

Filozofia

Oparła się ona na dorobku psychologii, biologii, filozofii, socjologii, a także ekonomii. Dziedzina ta szybko zaczęła się rozwijać, a wraz z rozwojem zaczęły przybywać kolejne modele komunikacyjne.

Model Harolda Lasswella (1948)

Jednym z pierwszych i zarazem najbardziej popularnych modeli był model Harolda Lasswella, opracowany w 1948 r.

Charakterystyka modelu Lasswella:

  • Komunikacja jednokierunkowa - bez sprzężenia zwrotnego
  • Funkcja perswazjna - wpływ na odbiorcę
  • Przykład: wykładowca przekazujący wiedzę bez odzewu słuchaczy

Przedstawiał on komunikację jako zjawisko jednokierunkowe, które ma funkcję perswazyjną – chodziło o wpływ na odbiorcę, bez uwzględnienia informacji zwrotnej, którą odbiorca przekazuje.

Model Wilbura Schramma - przełom w myśleniu

Kolejnym z wielu powstających modeli był model komunikacji Wilbura Schramma, który wprowadził rewolucyjne zmiany w postrzeganiu komunikacji.

1Pierwsza wersja

Zakładał odnalezienie wspólnego obszaru doświadczenia - wspólnych idei i wiedzy między uczestnikami komunikacji.

2Rozwinięcie modelu

Komunikacja nie ma charakteru linearnego - uczestnik jest jednocześnie odbiorcą i nadawcą przekazu.

🔄 Przełom w nauce o komunikacji:

W ten sposób, nauka o komunikacji postawiła nacisk na rozumienie komunikacji jako zjawiska opierającego się na wzajemności, nie tylko na linearności procesu.

Komunikacja ma dwie strony

Przyjmuje się, że komunikacja to proces, w którym nadawca i odbiorca dążą do porozumienia za pośrednictwem przekazów.

Elementy procesu komunikacji:

Przekazy: znaki werbalne i niewerbalne
Kodowanie: znaki zostają zakodowane przez nadawcę
Dekodowanie: odbiorca odkodowuje przekaz
Sprzężenie zwrotne: odpowiedź na komunikat

💡 Przykład: Gdy rozmawiamy przez telefon, pojawiający się szum skutecznie uniemożliwia nam prawidłowe skomunikowanie się. I właśnie takie przeszkody, też należy brać pod uwagę przy analizie prawidłowej komunikacji.

Wiedza, umiejętności, postawa. Trójkąt komunikacyjny

Istnieją trzy elementy, które z psychologicznego punktu widzenia, wpływają na proces komunikacji:

Wiedza

Informacje, które chcemy przekazać - treść naszej wypowiedzi

Umiejętności

Sposób przekazywania wiedzy - jak mówimy (wyraźnie/niewyraźnie, szybko/wolno, w jakim języku)

Postawa

Gotowość do komunikacji i jej prowadzenia, mimo "szumów" komunikacyjnych

Najważniejszy element

Jak myślicie, który z tych trzech elementów ma największe znaczenie? Tak, to właśnie postawa ma najważniejsze znaczenie w sytuacji komunikacyjnej. Bez gotowości do przekazania wiedzy, do komunikacji by nie doszło.

Słynne nieporozumienie – trójkąt Mehrabiana

Komunikujemy się poprzez różne kanały, werbalne i niewerbalne.W nauce o komunikacji zwrócono uwagę na poziomy: werbalny, niewerbalny, parawerbalny i ekstrawerbalny komunikacji.

Werbalny

Realizuje się poprzez słowa

Niewerbalny

Mimika, gestykulacja, postawa ciała, kontakt wzrokowy

Parawerbalny

Intensywność dźwięku, szybkość mówienia, chrząknięcia

Ekstrawerbalny

Kolory, zapach, styl ubioru

Badania Alberta Mehrabiana - prawda o zasadzie 7%-38%-55%

Słynne badania Alberta Mehrabiana wówczas doktora, dziś profesora psychologii Uniwersytetu Kalifornijskiego, nad wyraz często przekręcane, pokazują złotą zasadę 7%-38%-55%.

⚠️ Powszechne (błędne) przekonanie:

Powszechnie przyjmuje się, że najważniejsze w komunikacji są sygnały niewerbalne i wizualne, jak np. postawa ciała, natomiast do odbiorców najmniej trafiają słowa.

Jednak nie jest to prawidłowa interpretacja badania.

✅ Prawdziwe znaczenie badania Mehrabiana:

Badacz przeprowadził eksperyment w następujący sposób:

  • Wybierał twarze kobiet wyrażające lubienie, nielubienie lub neutralność
  • Wybrał zestaw słów pozytywnych, negatywnych i neutralnych
  • Badał rodzaje kobiecego głosu: pozytywny, negatywny i neutralny
  • Na tej zasadzie wymieszano je, by stworzyć zestawy niespójnych komunikatów

🎯 WNIOSEK: Zasada 7%-38%-55% znajduje odzwierciedlenie tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy komunikat jest niespójny. Wówczas rzeczywiście dominują gesty i postawa ciała.

Podsumowanie

Komunikacja, zdaje się być kwestią codzienną i prostą, ale przysparza nam tak wielu problemów, że warto się nad nią pochylić. Tym bardziej w kontekście komunikacji w pracy.

🚀 Ten artykuł jest wstępem do fascynującego świata komunikacji. Więcej artykułów o komunikacji w pracy niebawem!

Podobał Ci się artykuł?

Podziel się nim z innymi

dr Karolina Czapska-Małecka

O autorce artykułu

dr Karolina Czapska-Małecka

Prawniczka, psycholożka i mediatorka specjalizująca się w prawie pracy i psychologicznych aspektach funkcjonowania środowiska zawodowego. Łączy doświadczenie z wiodących warszawskich kancelarii z podejściem naukowym i psychologicznym.

Wykształcenie
Prawo (UW), Psychologia (UW), Suffolk Law University Boston
Działalność naukowa
Adiunkt na Wydziale Zarządzania UW
Specjalizacja
Prawo pracy, mediacje, NVC, przeciwdziałanie mobbingowi
Certyfikaty
Mediatorka w sprawach pracowniczych (PCM)

Chcesz poprawić komunikację w swojej organizacji?

Oferuję szkolenia z zakresu skutecznej komunikacji, budowania relacji i rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy.

Bezpłatna konsultacja • Szybka odpowiedź • Profesjonalne doradztwo