Komunikacja organizacyjna

Mówienie w oparciu o fakty - klucz do skutecznej komunikacji w pracy

dr Karolina Czapska-Małecka
20 stycznia 2025
12 min czytania
Komunikacja w oparciu o fakty w miejscu pracy

W mojej pracy doradczo-szkoleniowej przekonuję się, że prawo i psychologia to praktyki, które są ze sobą ściśle połączone. Jednym z najważniejszych przykładów jest mówienie w oparciu o fakty - pożądane nie tylko podczas redagowania pism, ale także w codziennej komunikacji.

Dlaczego mówienie w oparciu o fakty jest tak istotne?

Odpowiedź przedstawię na podstawie konkretnego przykładu z mojej praktyki. Podczas jednej z konsultacji zostałam poproszona przez klientkę o zweryfikowanie odwołania od kary porządkowej. Pismo obfitowało w liczne oceny, zarzuty skierowane pod adresem firmy. Nie wnosiło ono zbyt wielu merytorycznych informacji.

Czytając to pismo, nie wiedziałam, co wydarzyło się w sprawie. Potrafiłam jedynie dostrzec silne wzburzenie Klientki, ale nie potrafiłam odnaleźć konkretów.

Kiedy poprosiłam Klientkę o opowiedzenie, krok po kroku, o tym, co zdarzyło się w tej historii, wówczas zupełnie inaczej zaczęłam ją postrzegać. Przede wszystkim poznałam przebieg całego zdarzenia.

Transformacja pisma - od ocen do faktów

Zaproponowałam Klientce radykalną zmianę podejścia do pisma:

❌ Co zostało usunięte z pisma:

  • Stwierdzenia z atakami na firmę (np. "tu się nie da pracować", "nie doceniacie pracowników")
  • Określenia typu "Wy zawsze", "Wy stale", "Wy nigdy"
  • Oceny skierowane wobec konkretnych osób (np. "szef nie zna się na swojej pracy")

✅ Co zostało dodane do pisma:

  • Precyzyjny opis przebiegu całej sytuacji - tak, jakby rejestrowała ją kamera, krok po kroku z perspektywy Klientki
  • Dowody na poparcie tej historii - konkretne dokumenty i świadectwa

Z perspektywy pracy prawnika, taki zabieg nie jest niczym wyjątkowym. Prawnik przecież musi przede wszystkim opierać się na stanie faktycznym i odpowiednich do niego przepisach.

Połączenie z metodą NVC

Moją uwagę zwróciło jednak podobieństwo tej praktyki do Porozumienia bez Przemocy (NVC). Punktem wspólnym jest głoszenie komunikatu w oparciu o fakty.

Czym jest NVC?

NVC to model komunikacji i filozofia życia według Marshalla Rosenberga. Jednym z istotnych elementów tego podejścia jest budowanie czteroelementowego komunikatu według schematu:

  1. Fakty - obiektywny opis sytuacji
  2. Uczucia - wyrażenie emocji
  3. Potrzeby - identyfikacja tego, co jest ważne
  4. Prośba - konkretne oczekiwania

Czym są fakty? Praktyczne przykłady

Wyobraźmy sobie, że fakty to jest to, co zarejestrowałaby kamera. Kamera widzi przede wszystkim różne sytuacje. A jak werbalnie można wyrazić fakty?

Przykłady prostsze:

❌ Ocena

"Dzisiaj jest bardzo gorący dzień"

✅ Fakt

"Dzisiaj termometr wskazuje w Warszawie 30 stopni Celsjusza"

Fakty to konkrety, które są mierzalne i niezaprzeczalne.

Przykład trudniejszy - sytuacja zawodowa:

❌ Ocena

"Jesteś niesolidnym pracownikiem, ciągle mi przeszkadzasz"

✅ Fakt

"W tym tygodniu 3 razy przyszedłeś do pracy o 9.30, a nie o 9.00, jak ustaliliśmy"

Korzyści rozpoczynania komunikatu od faktów

1. Znajdowanie wspólnej płaszczyzny

Rozpoczęcie komunikatu od faktów pozwala na znalezienie wspólnej płaszczyzny. Jeżeli rozpoczniemy zdanie od oceny, nasz rozmówca prawdopodobnie skupi się wyłącznie na reakcji emocjonalnej, próbując odeprzeć skierowany w swoim kierunku atak.

2. Zwiększenie szans na zgodę

Słysząc fakty, istnieje duża szansa, że nasz rozmówca zgodzi się z nimi. Nawet jeżeli będzie miał co do nich wątpliwości, to będzie wyrażał je z innego poziomu - nie tak emocjonalnego jak w przypadku oceny.

3. Lepsze zrozumienie intencji

Dzięki mówieniu o faktach, zwiększamy szansę na zrozumienie przez drugą stronę, o co nam chodzi i na jakim zagadnieniu chcemy się skupić podczas naszej rozmowy. Tym samym dajemy sobie szansę na porozumienie.

Fakty jako narzędzie do wyciszenia emocji

Fakty pozwalają nam wyciszyć także nasze emocje. To potężne narzędzie samoregulacji emocjonalnej.

Praktyczne ćwiczenie:

Proponuję Ci rozpoczęcie pewnej praktyki: w sytuacji, gdy czujesz, że targają Tobą silne emocje i jesteś blisko wybuchu, spróbuj przełożyć te emocje na język faktów w swojej głowie.

Zadaj sobie pytania:

  • Co się wydarzyło?
  • Co zaobserwowałem/am?
  • Co zarejestrowałaby kamera?

Zachęcam do tego ćwiczenia, zwłaszcza w trudnych sytuacjach w pracy.

Praktyczne zastosowanie w środowisku pracy

Sytuacja: Konflikt z współpracownikiem

❌ Podejście oparte na ocenach:

"Jan jest nieodpowiedzialny i zawsze sabotuje nasze projekty!"

✅ Podejście oparte na faktach:

"Jan nie dostarczył raportu w uzgodnionym terminie 15 stycznia i nie poinformował o problemach w realizacji projektu X do 10 stycznia, jak było ustalone."

Sytuacja: Feedback dla pracownika

❌ Podejście oparte na ocenach:

"Twoja prezentacja była słaba i niechlujnie przygotowana!"

✅ Podejście oparte na faktach:

"W prezentacji na slajdach 3, 7 i 12 były błędy ortograficzne, a wykres na slajdzie 9 nie zawierał opisu osi."

🎯 Kluczowe przesłanie

Komunikacja oparta na faktach to mostek między prawem a psychologią - pozwala budować merytoryczne rozmowy, redukuje konflikty i tworzy podstawy dla konstruktywnego dialogu w miejscu pracy.

dr Karolina Czapska-Małecka

O autorce artykułu

dr Karolina Czapska-Małecka

Prawniczka, psycholożka i mediatorka specjalizująca się w prawie pracy i psychologicznych aspektach funkcjonowania środowiska zawodowego. Łączy doświadczenie z wiodących warszawskich kancelarii z podejściem naukowym i psychologicznym.

Wykształcenie
Prawo (UW), Psychologia (UW), Suffolk Law University Boston
Działalność naukowa
Adiunkt na Wydziale Zarządzania UW
Specjalizacja
Prawo pracy, mediacje, NVC, przeciwdziałanie mobbingowi
Certyfikaty
Mediatorka w sprawach pracowniczych (PCM)

Chcesz nauczyć się komunikacji opartej na faktach?

Jako ekspert łączący prawo z psychologią komunikacji, pomogę Ci opanować techniki faktycznego porozumiewania się, które poprawią atmosferę w Twoim zespole.

Bezpłatna konsultacja • Szybka odpowiedź • Profesjonalne doradztwo

Podobał Ci się artykuł?

Podziel się nim z innymi