Prawidłowa komunikacja w organizacji pierwszym krokiem do przeciwdziałania mobbingowi.
Mobbing wiele ma imion.
O mobbingu często mówi się jako o terrorze psychicznym, przemocy psychicznej, molestowaniu moralnym, spersonalizowanym braku szacunku. Tymczasem, choć każde z powyższych określeń jest adekwatne, mobbing zgodnie z pierwszym badaczem tego zjawiska - Heinzem Leymannem to zaburzenie komunikacji.
Kryteria Leymanna
Heinz Leymann pogrupował wymienił 45 kryteriów mobbingu, które uporządkował w 5 grup:
- Ograniczanie przez przełożonego możliwości wypowiadania się.
- Stałe przerywanie wypowiedzi.
- Ograniczanie przez kolegów możliwości wypowiadania się.
- Reagowanie na uwagi krzykiem lub głośnym wymyślaniem i pomstowaniem.
- Ciągłe krytykowanie wykonywanej pracy.
- Ciągłe krytykowanie życia prywatnego.
- Napastowanie przez telefon.
- Ustne groźby i pogróżki.
- Groźby na piśmie.
- Ograniczanie kontaktu przez poniżające, upokarzające gesty i spojrzenia.
- Różnego rodzaju aluzje, bez jasnego wyrażania się wprost.
- Unikanie przez przełożonego rozmów z ofiarą.
- Nie dawanie możliwości odezwania się.
- W pomieszczeniu, gdzie ofiara pracuje, przesadzenie na miejsce z dala od kolegów.
- Zabronienie kolegom rozmów z ofiarą.
- Traktowanie jak powietrze.
- Zmuszanie do wykonywania prac szkodliwych dla zdrowia.
- Grożenie przemocą fizyczną.
- Stosowanie niewielkiej przemocy fizycznej.
- Znęcanie się fizyczne.
- Przyczynianie się do ponoszenia kosztów, w celu zaszkodzenia poszkodowanemu.
- Wyrządzanie szkód psychicznych w miejscu zamieszkania lub miejscu pracy ofiar.
- Działania o podłożu seksualnym.
- Mówienie źle za plecami danej osoby.
- Rozsiewanie plotek,
- Podejmowanie prób ośmieszenia
- Sugerowanie choroby psychicznej
- Kierowanie na badanie psychiatryczne
- Wyśmiewanie niepełnosprawności czy kalectwa
- Parodiowanie sposobu chodzenia, mówienia lub gestów w celu ośmieszenia osoby
- Nacieranie na polityczne albo religijne przekonania
- Żarty i prześmiewanie życia prywatnego
- Wyśmiewanie narodowości
- Zmuszanie do wykonywania prac naruszających godność osobistą
- Fałszywe ocenianie zaangażowania w pracy
- Kwestionowanie podejmowanych decyzji
- Wołanie na ofiarę używając sprośnych przezwisk lub innych wyrażeń, mających ją poniżyć
- Zaloty lub słowne propozycje seksualne
- Nie dawanie ofierze żadnych zadań do wykonania,
- Odbieranie prac, zadanych wcześniej do wykonania
- Zlecanie wykonania prac bezsensownych
- Dawanie zadań poniżej jego umiejętności
- Zarzucanie wciąż nowymi pracami do wykonania
- Polecenia wykonywania obraźliwych dla ofiary zadań
- Dawanie zadań przerastających możliwości i kompetencje ofiary w celu jej zdyskredytowania.
KOMUNIKOWANIE SIĘ
STOSUNKI SPOŁECZNE
SZKODLIWY WPŁYW NA ZDROWIE
SPOŁECZNY ODBIÓR OSOBY
JAKOŚĆ SYTUACJI ŻYCIOWEJ I ZAWODOWEJ
Spośród wyżej wymienionych, dominujące są właśnie aspekty komunikacyjne, które występują przede wszystkim w grupie nr 1, ale także nr 2 i 4.
Skoro mobbing to zaburzenie komunikacji, to jedną z metod przeciwdziałania tej patologii jest dbałość o komunikację w organizacji. Niezwykle istotne jest więc wprowadzenie zasad komunikacji, najlepiej w oparciu o szkolenia pracownicze.
Istnieje wiele metod komunikacyjnych, które odnoszą pozytywny skutek w organizacjach. Jedną z przynoszących najlepszy efekt jest komunikacja bez przemocy Marshalla B. Rosenberga. (Non-Violent Communication), amerykańskiego psychologa klinicznego, mediatora, odkrywcy języka serca, czyli właśnie NVC.
Celem Marshalla B. Rosenberga była nauka skutecznej komunikacji opartej na empatii, która nie narusza godności drugiego człowieka i pozbawiona jest przemocy.
Zgodnie ze słowami Marshalla Rosenberga: „Dzięki NVC wyrażamy siebie szczerze i jasno, zarazem z szacunkiem i empatią poświęcając uwagę innym ludziom. Odtąd w każdej wymianie zdań potrafimy usłyszeć własne głębokie potrzeby i oczekiwania, a także cudze. NVC uczy nas dokonywania precyzyjnych spostrzeżeń i pozwala precyzyjnie określać zachowania i sytuacje, które wywierają na nas taki czy inny wpływ. Uczymy się wyraźnie dostrzegać i uzewnętrzniać własne potrzeby i oczekiwania w każdej konkretnej sytuacji. Technicznie jest to proste, ale bardzo wiele zmienia”.
Kluczem do prawidłowej komunikacji jest poznanie potrzeb własnych i drugiej osoby. To potrzeby wg NVC są motorem naszego działania i motywacji. Co ważne, dla warunków zawodowych, w komunikacji bez przemocy promowana jest jasność wypowiedzi, tak, by była zrozumiała dla naszego rozmówcy, unikanie ocen a w zamian bazowanie na faktach i obserwacjach.
NVC sprawdza się w wielu dziedzinach życia i jest metodą uniwersalną. Stosowana jest z powodzeniem w wielu organizacjach, pomagając tym samym w tworzeniu przyjaznej kultury organizacyjnej i organizacji zdrowej psychologicznie. Szczególnie przydatna jest dla osób pracujących w działach HR i działach personalnych.
W jaki sposób można przeciwdziałać mobbingowi?
Nauka komunikacji bez przemocy rekomendowana jest jako pierwszy krok do przeciwdziałania mobbingowi w organizacji. Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy, zgodnie z art. 94 (3)§ 1 kodeksu pracy.
W przypadku, gdy dojdzie do mobbingu, to na pracodawcy ciąży odpowiedzialność z tego tytułu. Jednak, zgodnie z wyrokiem SN z 3 sierpnia 2011 r., I PK 35/11
„Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi polega na starannym działaniu. Pracodawca powinien w związku z tym przeciwdziałać mobbingowi w szczególności przez szkolenie pracowników, informowanie o niebezpieczeństwie i konsekwencjach mobbingu, czy przez stosowanie procedur, które umożliwią wykrycie i zakończenie tego zjawiska. Jeśli w postępowaniu mającym za przedmiot odpowiedzialność pracodawcy z tytułu mobbingu wykaże on, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i oceniając je z obiektywnego punktu widzenia da się potwierdzić ich potencjalną skuteczność, pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności.”
Dbałość o komunikację w pracy niesie zatem wiele korzyści, przede wszystkim zmniejsza ryzyko wystąpienia przemocy, która niszczy jednostkę i całą organizację.