Orzecznictwo

Mobbing w prawie polskim

Poznaj rodzaje mobbingu, przesłanki kodeksowe i historię regulacji. Mobbing to nie tylko relacja przełożony-podwładny - może mieć różny charakter.

Cykl: "Czym jest mobbing i jak go rozpoznać?"

Ten artykuł jest częścią kompleksowego cyklu edukacyjnego dotyczącego rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy.

dr Karolina Czapska-Małecka
26 stycznia 2025
12 min czytania
Mobbing w polskim prawie pracy - kodeks pracy i regulacje prawne

Mobbing, czyli właściwie kto go stosuje?

Czy mobbing jest stosowany tylko przez przełożonego/pracodawcę wobec pracownika? Oczywiście nie.

Powszechne nieporozumienie

Choć potocznie utarło się, że mobbing stosuje osoba na wyższym stanowisku i rzeczywiście statystyki i badania wskazują, że częściej dochodzi do takiej sytuacji, to jednak mobbing może mieć różny charakter.

Rodzaje mobbingu według kierunku oddziaływania

Mobbing pionowy zstępujący

Najczęstszy rodzaj mobbingu - stosowany przez osobę na wyższym stanowisku wobec podwładnego. Mobbing kojarzony jest z władczym postępowaniem.

Typowe przykłady:

  • • Zlecanie zbyt dużej ilości pracy
  • • Wymaganie pracy w godzinach nadliczbowych
  • • Agresywne egzekwowanie obowiązków
  • • Nadmierna kontrola i nadzór

Mobbing poziomy

Mobbing stosowany przez pracownika względem innego pracownika na tym samym szczeblu hierarchii. Często występuje w zespołach równorzędnych.

Charakterystyczne zachowania:

  • • Wykluczanie z grupy współpracowników
  • • Plotkowanie i szerzenie plotek
  • • Sabotowanie projektów kolegi
  • • Konkurencyjne zachowania destrukcyjne

Mobbing pionowy wstępujący

Mobbing stosowany przez pracownika względem pracodawcy/przełożonego!Może wydać się dziwny, ale takie sytuacje się zdarzają i są nie mniej trudne.

Możliwe formy:

  • • Traktowanie przełożonego jak powietrze
  • • Ciągła krytyka decyzji kierowniczych
  • • Sabotowanie poleceń i zarządzeń
  • • Podważanie autorytetu przed zespołem

45 kryteriów mobbingu według Leymanna

Wówczas niektóre ze znamion nie będą mogły mieć miejsca w takiej relacji (jak wspomniane zlecanie pracy), jednak inne stałe elementy mogą być zastosowane.

Zachowania komunikacyjne:

  • • Ciągłe krytykowanie
  • • Plotkowanie
  • • Aluzje i insynuacje
  • • Wyśmiewanie życia prywatnego

Zachowania izolujące:

  • • Traktowanie jak powietrze
  • • Pogróżki i zastraszanie
  • • Wykluczanie z grupy
  • • Ignorowanie opinii

Przesłanki mobbingu w polskim kodeksie pracy

Historia regulacji - 2004 rok

Przepisy regulujące mobbing pojawiły się w kodeksie pracy w 2004 r.Dlaczego właśnie wtedy? Wejście tych przepisów było konieczne ze względu na akcesję Polski do Unii Europejskiej.

Wcześniej, jedyną ochroną pracowników przed wrogimi zachowaniami był art. 11¹ kodeksu pracy, stanowiący że pracodawca jest obowiązany szanować godność i inne dobra osobiste pracownika.

Definicja mobbingu - art. 94³ kodeksu pracy

Zgodnie z art. 94³ kodeksu pracy

"Mobbing definiowany jest jako działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niegozaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika,izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników."

Kluczowa zasada

Co ważne, aby doszło do mobbingu wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie.Mobbing więc to nie jest tylko konflikt – to znacznie głębszy problem.

Zdarzenie inicjujące

Mobbing rzeczywiście często swe źródło znajduje w konflikcie, często jego zarzewiem jest tzw. zdarzenie inicjujące, czyli sytuacja, w której mobber zwraca uwagę na swój cel.

Może być to konflikt:

  • • Spór o metody pracy
  • • Różnice w podejściu do zadań
  • • Konflikt kompetencyjny
  • • Nieporozumienia osobiste

Albo pozytywne zdarzenie:

  • • Awans lub promocja
  • • Odważne wyrażenie opinii
  • • Sukces zawodowy
  • • Wyróżnienie lub nagroda

Jednak mobbing jest czymś znacznie poważniejszym od konfliktu.

Cztery przesłanki mobbingu

Zgodnie z definicją ustawową:

1

Uporczywe i długotrwałe nękanie lub zastraszanie pracownika

Systematyczne działania o charakterze ciągłym, powtarzalne zachowania agresywne

2

Wywołanie zaniżonej oceny przydatności zawodowej

Wpływ na postrzeganie własnych kompetencji i wartości jako pracownika

3

Poniżenie lub ośmieszenie pracownika

Działania mające na celu degradację godności osobistej i zawodowej

4

Izolowanie pracownika lub wyeliminowanie z zespołu

Wykluczanie z relacji zawodowych, komunikacji i współpracy

Zapowiedź kolejnych artykułów

W następnych artykułach omówię każdą z przesłanek, nawiązując do orzecznictwa Sądu Najwyższego. Pod każdą z nich kryje się ciekawa historia.

💡 O tym, jakie są początki mobbingu w prawie pisałam w pierwszym artykule z serii. Jeśli nie udało Ci się go przeczytać – zapraszam tutaj.

Rodzaje mobbingu - porównanie

Typ mobbinguKierunekTypowe przykładyCzęstotliwość
Pionowy zstępującyPrzełożony → PodwładnyNadmierne obciążenie pracą, agresywna kontrolaNajczęstszy
PoziomyPracownik ↔ PracownikWykluczanie, plotkowanie, sabotażCzęsty
Pionowy wstępującyPodwładny → PrzełożonyIgnorowanie, podważanie autorytetuRzadki

Podobał Ci się artykuł?

Podziel się nim z innymi

Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia?

Oferuję profesjonalne doradztwo w zakresie identyfikacji mobbingu, analizy przypadków oraz wdrażania procedur prewencyjnych w organizacji.

Bezpłatna konsultacja • Szybka odpowiedź • Profesjonalne doradztwo

dr Karolina Czapska-Małecka

O autorce artykułu

dr Karolina Czapska-Małecka

Prawniczka, psycholożka i mediatorka specjalizująca się w prawie pracy i psychologicznych aspektach funkcjonowania środowiska zawodowego. Łączy doświadczenie z wiodących warszawskich kancelarii z podejściem naukowym i psychologicznym.

Wykształcenie
Prawo (UW), Psychologia (UW), Suffolk Law University Boston
Działalność naukowa
Adiunkt na Wydziale Zarządzania UW
Specjalizacja
Prawo pracy, mediacje, NVC, przeciwdziałanie mobbingowi
Certyfikaty
Mediatorka w sprawach pracowniczych (PCM)